Komplex Fejlesztés

KINEK JAVASOLJUK ?
- Akinek a szakértői bizottság vizsgálati eredményében a diagnózisa: BTMN, beilleszkedési tanulási, magatartási nehézség.
- Aki bizonytalan abban, hogy gyermeke rendelkezik–e az iskolai kezdéshez szükséges érettséggel, alkalmassággal.
- Akinél bármi lemaradás tapasztalható a lentebb említett területeken
- Akinek bármilyen tanácsra, segítségre van szüksége óvodás gyermekével kapcsolatban.
LEÍRÁS
Elsőként szeretném Önöket közelebb vinni ahhoz, mit is értünk a fejlesztés fogalmán: A fejlesztés a fejlesztendő korosztály érési folyamatához igazított, az életkori sajátosságaihoz illeszkedő eljárásokkal történő támasznyújtás, mely az éppen fejlődő pszichikus funkciók kibontakozásához és begyakorlásához biztosít megfelelő szociális és tárgyi feltételeket a környezetben. Az öröklést is figyelembe véve a fejlesztés lényege a környezeti feltételek illesztése az érési folyamathoz. Flavell /amerikai fejlődéspszichológus/ koncepciója szerint a megfelelő fejlesztéshez mindig pontosan ismerni kell a fejlődési fázisok jellemzőit, hogy biztosítani lehessen az éppen szükséges környezeti feltételeket.
A komplex fejlesztő program fő feladatának tekinti a 3-6-7 éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságainak, eltérő fejlődési ütemének szem előtt tartásával:
– a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális és értelmi érettség kialakulását.
– az iskolai potenciális zavarok megelőzését.
A vizsgálat kb. 60 percet vesz igénybe. A anamnézis felvételét követően, (mely minden részletre kiterjedő) különböző vizsgálatok segítségével történik az „állapotfelmérés” (emberábrázolás, figyelem minőségének és terjedelmének vizsgálata, téri pozíció érzékelésének vizsgálata, téri percepció fejlettségének mérése, betűalakok felismerése, megkülönböztetése, mértani formák másolása, auditív emlékezet, nyelvi kifejezőkészség fejlettsége, vizuális emlékezet, mozgásfejlettség vizsgálata, testséma, téri tájékozódás, térbeli mozgás fejlettsége). Ezt követi a vizsgálatok kiértékelése, további teendők megbeszélése, majd a fejlesztési terv összeállítása.
Egy foglalkozás 45 perc, mely kiscsoportos (4-6 gyermek) formában, indokolt esetben egyénileg történik.
A fejlesztőprogram fő területei:
- Mozgásfejlesztés / 20 perc /
- nagymozgások
- egyensúlygyakorlatok
- szem-kéz koordináció fejlesztése sok és változatos eszközzel
- szem-láb koordináció fejlesztése
- finommotorika
- Testséma fejlesztése / 5perc /
- testrészek ismerete
- test személyi zónájának alakítása
- testfogalom
- Percepció fejlesztés / 20 perc /
Az észlelés pontosabb működését 3-4 éveseknél a mozgás illetve a testséma fejlesztésén keresztül érhetjük el. 5-6 éves korú gyerekeknél már célzott, direktebb fejlesztés is szükséges.- vizuális fejlesztés (pld. egy bizonyos részlet kiemelése)
- alaklátás és formaállandósság fejlesztése (pld. formaalakítás mozgással)
- tapintásos (sztereognosztikus) észlelés fejlesztése (pld. érzékelő zsák)
- mozgásos (kinesztétikus) észlelés fejlesztése (pld. hátra rajzolt forma felismerése, behunyt szemmel mozgások végzése)
- térészlelés (pld. alapvető irányok)
- hallási (auditív) észlelés fejlesztése. A hangzási analízis-szintézis fejlesztése (pld. hangok megfigyeltetése, szótagokból szóalkotás)
- keresztcsatornák fejlesztése
- vizuális-tapintásos (pld. tapintással felismert tárgyat vizuális mintában keresni)
- vizuális-auditív (állathang és a képének egyeztetése)
- vizuális-kinesztétikus (pld. lemozgott formát ismerjen fel vizuális mintában)
- Verbális fejlesztés / Az egész foglalkozás alatt jelen van /
- tárgyak megnevezése a gyermek közvetlen környezetében
- térbeli viszonyok (helyzet, idő, irányok)
- osztályozás (formák, színek, méret, különbözőség, ellentétesség).
Szakember: Tóthné Morcsányi Krisztina