Diszlexia prevenció​

  • 5 éves kor fölötti gyermeknél a következőket tapasztalja
    • eltérés a nagymozgás fejlődés területén: később ült, állt, járt, nem kúszott-mászott
    • finommozgását tekintve rajzai átláthatatlanok, kuszák, ceruzafogása görcsös
    • beszéde megkésett; beszédészlelési, megértési nehézségekkel küzd; az utasításokra nem figyel, folyamatosan visszakérdez;
    • nyelvi fejlődése életkorától eltérő, szótalálási nehézségek jelentkeznek, illetve nyelvtanilag helytelen a beszéde és a versek tanulása is nehezebben megy számára;
    • az alak, forma, nagyság, szín felismerése, megkülönböztetése nehézkes számára,
    • jobb-bal kezét folyamatosan váltogatja
    • sorrend alkotása, ritmusérzéke, térbeli és időbeli tájékozódása gyengébb.

Diszlexia veszélyeztetettek azok az óvodás korú gyerekek, akiknél azok az alapképességek sérülnek, amelyek az olvasás-írás elsajátításához szükségesek. A terápiával a diszlexia kialakulása meg is előzhető.

Fejlesztés területei:
Mozgás, utánzó játékok (ritmusérzék fejlesztése), testséma, percepció (egyensúly, auditív -, vizuális-,  taktilis észlelés), beszédészlelés (szókincsbővítés, rímjáték, helyes mondatalkotás, összefüggő beszéd), az olvasás készségének megalapozása.

Szakember: Toldi Bíborka, Czikéli Sára