Konduktív Pedagógia​

  • A központi idegrendszeri sérülés következtében mozgássérülést szenvedett gyermekek

A méltán híres Pető Andás nevéhez fűződik a konduktív pedagógia megalkotása, ami mára már hungarikum lett Pető-módszer néven.

„Adj halat az éhezőnek, és aznap megmented a haláltól. Tanítsd meg halászni! Örök életére jóllakott lesz, és sem ő, sem családja nem szenved majd hiányt.”

Ez volt dr. Pető András mottója.

A módszer tökéletessége abban rejlik, hogy az idegrendszer a különböző károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, képes új kapcsolatok kiépítésére. Ez az idegrendszer plaszticitása, amely a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével érhető el.

A konduktív nevelést a konduktor irányítja, aki a központi idegrendszeri sérülés következtében mozgássérülést szenvedett gyermekek számára konduktív feladatsort alakít ki, a szakvéleményben megfogalmazott célok mentén haladva. A konduktor egy olyan holisztikus szemlélettel dolgozó szakember, aki a konduktív pedagógiai ellátás alkalmával egy komplex nevelési rendszeren keresztül rávezeti a gyermeket arra, hogy az egyes feladatokat hogyan tudja lehetőségeihez mérten a leginkább önállóan kivitelezni. Gyermekeknél a megvalósítás játékos formában és az életkori sajátosságokat figyelembe véve történik. Az énekek, mondókák, versek ritmust adnak a mozdulatoknak, meghatározzák a tevékenység ütemét, kiváltják, és fenntartják a mozgást.        

A cél nem csupán a mozgásfejlesztés, hanem a sokoldalú személyiségfejlesztés, ami magába foglalja többek között:

  • önellátási szokások kialakítását,
  • a hely-, és helyzetváltoztatás tanulását,
  • a helyes testvázlat kialakítását,
  • a manipulációs és játéktevékenységet,
  • szem-kéz koordináció fejlesztését,
  • az értelmi fejlesztést,
  • a beszédfejlesztést.

Foglalkozási forma: egyéni vagy csoportos formában

Szakember: Rádi Brigitta